Wymiana filtru powietrza – nic skomplikowanego!

O motocykl powinniśmy dbać jak o swój organizm, nie tylko powinniśmy dokonywać okresowych przeglądów, ale również czasem możemy coś wymienić – jak to ma miejsce chociażby z zębami! (nie chcę używać bardziej brutalnych możliwości, które są oczywiście możliwe). W przypadku motocykla, powinniśmy dbać o wszystkie filtry, które tak samo jak to bywa w przypadku aut, z czasem się brudzą i potrzebują kompleksowej wymiany.

Dziś zajmiemy się takim elementem, jak chociażby filtr powietrza, który w przypadku jazdy terenowej, brudzi się bardzo szybko. Na szczęście zwykłe korzystanie z motocykla, jako środka transportu, nie wymaga częstych czynności przy tym elemencie i raczej powinniśmy sobie z wszystkim poradzić samodzielnie w garażowych warunkach. Oczywiście należy pamiętać, by doszkolić się wcześniej i zweryfikować miejsce w którym znajduje się airbox w naszym motocyklu, co pozwoli na dużo szybszą i sprawniejszą wymianę.

Jest to tak prosta czynność, że firma Kawasaki, udostępnia swoim użytkownikom materiały, by w prosty sposób mogli samodzielnie wyczyścić lub wymienić filtr powietrza.

Co ile czasu wykonywać proces czyszczenia lub wymiany?

W dużej mierze, zależne jest to od wyboru filtrów i tego w jakim są stanie. Jeśli posiadamy filtry papierowe (które są o wiele mniej żywotne), należy je wyczyścić na sucho i zweryfikować czy nie są nigdzie popękane. Filtry gąbkowe, charakteryzują się dużo dłuższą żywotnością, gdyż ciężej o przecięcia i pęknięcia pianki.

Jeśli z filtrem coś jest nie tak, posiada nawet drobne pęknięcia, należy go automatycznie wyrzucić, ponieważ przedostawanie się zanieczyszczeń do innych podzespołów, dosłownie zabije silnik w naszym jednośladzie. Zabrudzony filtr, ma ogromny wpływ na moc i spalanie, więc poświęcenie maksymalnie godziny – dwóch (w zależności od umiejętności, przygotowania i samej maszyny), pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze i wpłynie na komfort naszej jazdy.

Różnice w filtrach.

Mamy dwie drogi wyjścia. Pierwsza z nich to zakup drogiego oryginału, lub wybrać jakiś zamiennik części. Producenci motocykli zawsze będą uczulać nas na to, by wybierać jedynie oryginały, ponieważ są one najbardziej kompatybilne z maszynami, jednak na czy na rynku nie znajdziemy dobrej jakości zamienników, które powinny oferować nam niesamowicie satysfakcjonującą technologię?

Doskonałym przykładem będzie porównanie dwóch produktów. W obydwu przypadkach, bierzemy pod uwagę motocykl Kawasaki GTR 1000. Na pierwszy ogień idzie tani zamiennik HifloFiltro HFA 2705. Sklep motocyklowy oferuje go w cenie 113 złotych i jedyne informacje które otrzymujemy, to produkcja na wzór oryginału i to, że dostosowany jest do oryginalnego airboxa. Widać gołym okiem, że jest to model gąbkowy, lecz prawdopodobnie pojeździmy na nim zaledwie jeden sezon i będziemy musieli go wymienić.

Następnie do dyspozycji mamy ponad dwukrotnie droższy filtr K&N KA-9084. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest on o wiele bardziej zaawansowany i oferuje nam jakość na bardzo wysokim poziomie. Jak jest on skonstruowany? Otóż otrzymujemy bawełniane gaziki, które są umieszczone pomiędzy warstwami aluminiowej siatki, wszystko zostało ułożone w harmonię, dzięki czemu przepływ powietrza jest zmaksymalizowany. Filtr powietrza można czyścić i producent daje nam gwarancje na 1,6 miliona kilometrów! Jednak do czyszczenia, będziemy musieli używać jego produktów. Zalecana częstotliwość to czyszczenie co 80 tysięcy kilometrów.

Brzmi to prawdziwie? Szczerze mówiąc sam nie wiem, ponieważ absurdalnie wyglądają te cyfry, gdzie filtrem w cenie 113 złotych, zrobimy maksymalnie 8-10 tysięcy kilometrów i będziemy musieli czyścić go co 2-3 tysiące, natomiast produkt jedynie dwukrotnie droższy, pozwoli nam na wykonywanie tych czynności około 40 razy rzadziej.

Gdybym był osobą z dużą kolekcją motocykli oraz miał dużo czasu, sprawdziłbym te cyfry i przy uszkodzeniu jakiekolwiek części, od razu bym skierował sprawę do producenta i chciał otrzymać jego stanowisko w tej sprawie.

Dodatkowe informacje.

Ceny, wielkości i kształty filtrów, są bardzo różne i wahają się od kilku złotych, a sami jak widzieliście, mogą kończyć na kilkuset złotych. Długość wymiany też uzależniona jest od naszej maszyny, a zazwyczaj im jest nowa nowsza i bardziej zaawansowana, tym ciężej będzie wykonać samodzielnie taki zabieg. Proste konstrukcje jak cross i chopper (oczywiście chodzi o fakt, że większość elementów mechanicznych znajduje się na zewnątrz), mają bardzo łatwy dostęp do filtrów powietrza.